Stress / Burnout

U komt binnen op het hoofstuk van het boek "Gezond met extra Anti-oxidanten" waar het bovenstaande onderwerp wordt uitgelegd.




In het kort samengevat wordt duidelijk
"Hoe stress schade veroorzaakt."
In hoofdstuk 20 en 21 wordt aangegeven "Hoe deze schade kan worden beperkt of tegengegaan."


Tip : Gebruik index rechtsonder in het scherm om direct naar een gewenst hoofstuk te gaan.

Hopelijk heeft u iets aan deze informatie.
het boek begint hieronder u komt binnen in hoofdstuk 18

 

Anti-oxidanten bij stress en burn-out

Door herhaalde of aanhoudende stress (van welke aard dan ook) worden in het lichaam grote hoeveelheden opiaten (opiumachtige stoffen) vrijgemaakt. Het zijn endorfinen, enkafalinen en aanverwante zenuwstelsel onderdrukkende stoffen. Dit kan door fysieke stress zijn, zoals bij sportlieden of door psychische stress, zoals het nemen van belangrijke beslissingen, examens of zelfs verdriet. Deze opiumachtige (verdovende) stoffen veroorzaken een ernstige onderdrukking van het zenuwstelsel, van het immuunsysteem en van het geslachtshormoonsysteem. Ze zijn even krachtig als morfine en heroïne en als er teveel van ontstaan zijn ze even schadelijk als deze drugs.

Wat gebeurt er eigenlijk precies bij stress? Op je hersenen zitten allerlei receptor sites, zeg maar ontvangstplekjes. Die moet je je voorstellen als stukjes van een driedimensionale legpuzzel. Alleen moleculen met exact dezelfde vorm kunnen zo ‘landen’ op deze plekjes en toegang krijgen tot de cellen. De opiaten zijn zulke moleculen. Als we willen vermijden dat deze stoffen de cellen kunnen bereiken, moeten we ervoor zorgen dat deze landingsplaatsjes opgevuld worden, zodat het oppervlak zich weer sluit en glad wordt. De toegang tot de celmembranen wordt deze ongewenste moleculen dan ontzegd.

Anti-oxidanten, met name ascorbinezuur (vitamine C) en glutathion zorgen dat deze landingsplaatsjes direct na hun ontstaan opgevuld worden en blijven. Daardoor blijf je helder en alert, ook bij langdurig intens geconcentreerd werken en sporten. En je wordt veel minder snel moe. Ook je reactiesnelheid en inzicht blijven gedurende een langere tijd optimaal. We zijn er aan gewend, dat je onder aanhoudende stress op den duur steeds trager reageert, moeilijker gaat denken en sneller beoordelingsfouten maakt of het overzicht in een situatie of spel snel verliest, zodat je uiteindelijk niet meer kunt functioneren. Het is toch wel goed om hier nog iets dieper op in te gaan, omdat een beetje meer kennis hierover het goed bijhouden van je gezondheid een handje kan helpen. De opiumachtige stoffen kunnen ook neerslaan op de zeer kleine plekjes in je hersenen, waar normaal de neurotransmitters contact maken. Neurotransmitters zijn chemische stoffen, die door de hersenen zelf gemaakt worden en die de hersencellen gebruiken om met elkaar te communiceren. De opiumachtige stoffen kunnen weliswaar niet bij die kleine plekjes in je hersenen naar binnen, omdat hun vorm niet exact overeenkomt met de moleculen die daar naar binnen horen te gaan (namelijk de neurotransmitters), maar inmiddels verstoppen ze wel de ingang. Hoe meer plekjes door opiaten verstopt raken, des te minder neurotransmitters hun taak kunnen uitvoeren. De communicatie tussen de hersencellen wordt steeds minder. Hierdoor ga je ook trager denken en steeds langzamer reageren.

Ook de communicatie tussen het primitieve deel van je hersenen en de intelligente delen, die plaatsvindt door het heen en weer sturen van neurotransmitters van en naar de receptor plekjes, wordt steeds minder. Met als uiteindelijk resultaat dat alles afstompt: gevoel, agressie en seks. Er ontstaat een algehele gewaarwording van ‘murw’ zijn, niet meer willen, niet meer kunnen, van totaal opgebrand zijn, een burn-out.

Iets dergelijks geldt ook voor de zenuwcellen. De uiteinden daarvan raken bovendien verstopt door vrije radicalen afvalproducten. Op den duur raakt het gevoel en de pijn geheel uitgeschakeld en de spieren reageren niet langer meer op commando’s uit de hersenen. Net als heroïne onderdrukken deze opiumachtige stoffen het immuunsysteem ook enorm. Ze onderdrukken bepaalde lymfocyten, die als taak hebben alle indringers van buiten af (virussen e.d.) onmiddellijk te isoleren en uit te schakelen. Dit geeft een algemeen gevoel van slap worden, van verzwakking en uitputting en je raakt hierdoor sneller vatbaar voor infecties, kanker etc. Boven-dien verouder je onnodig snel. Na herhaalde of langdurige stress situaties, bijvoorbeeld na een zeer belangrijke kampioenschap of een serie uitputtende wedstrijden of examens, zie je vaak genoeg dat een sportman of een student inklapt en wekenlang door infecties uitgeschakeld is. Hetzelfde kan ook voorkomen als je te maken krijgt met een sterfgeval of langdurig in zakelijke of financiële problemen zit.

Verder komen bij stress ook nog meer catecholamines vrij dan normaal (adrenaline, noradrenaline e.d.). Nadat deze hun rol uitgespeeld hebben en dus niet langer nodig zijn, worden ze door enzymen buiten werking gesteld en daarbij worden zuurstof radicalen geproduceerd.

Een ander bijproduct van stress zijn de corticosteroïden (cortisone-achtige stoffen), die ook enorm onderdrukkend werken op het immuunsysteem. Bij langdurige stress raakt het immuunsysteem door de combinatie van opiaten en corticosteroïden in een gevaarlijke ‘down’ toestand.

Bij sporten produceren de hersenen en het ruggenmerg een variëteit aan opiaten, waardoor het zenuwstelsel zó onderdrukt kan raken, dat je helemaal geen pijn meer voelt. Dit is het zogenaamde ‘high’ raken bij sport, waardoor je geen blaren meer voelt of rake klappen of andere flinke blessures. De pijn als alarmsignaal wordt volledig onderdrukt. Hierdoor kunnen aanvankelijk kleine blessures ernstiger worden, omdat je niet tijdig stopt. Maar ook je reactiesnelheid, coördinatie, geheugen en je heldere kijk op de dingen wordt steeds minder.

Kunnen we voorkomen dat deze opiaten hun ongewenste invloed uitoefenen? Dat kan. Anti-oxidanten kunnen de toegang tot de cellen van deze stoffen blokkeren en daarmee zorgen dat de communicatie tussen de hersenen en het zenuwstelsel goed blijft functioneren en men dus controle over de spieren houdt en alert en snel blijft. Bovendien zorgen ze dat het immuunsysteem optimaal blijft werken en niet door deze stoffen onderdrukt kan worden. Dit is voor iedereen van essentieel belang om het ontstaan van ziekten en versnelde veroudering te voorkomen. Door het slechter gaan functioneren van het immuunsysteem krijgen allerlei infecties en ziekten steeds meer kans.

Ook bij hart- en vaatziekten mag de invloed van stress niet onderschat worden. De angst, of alles wel goed zal gaan, kan enorm veel stress veroorzaken. Deze stress veroorzaakt op zijn beurt weer extra vrije radicalen reacties. Juist in deze situatie kun je dat er helemaal niet bij hebben. Gebruik van extra anti-oxidanten neemt niet de oorzaak van de extra stress weg, maar beperkt wel de extra schade ervan. 

Het gebruik van hoog gedoseerde anti-oxidant combinaties werkt bij de oudere leeftijdsgroep op dezelfde manier als bij jonge mensen. Volwassenen van elke leeftijdsgroep kunnen er veel profijt van hebben. Voor de een zal het resultaat het beschermen en in stand houden van een goede gezondheid zijn, voor een ander het afzwakken van de extra risico’s van een bepaalde levensstijl (bijvoorbeeld veel roken, werken in vervuilde lucht, in smog, onder stress, in wisseldiensten etc.). 

Voor degene die al terecht gekomen zijn in een situatie die verouderingsziekte met zich meebrengt, is het stopzetten of vertragen van het ziekteproces het resultaat. Dit geldt ook voor vergeetachtigheid en dementie. Gezonde mensen van middelbare leeftijd en ouder kunnen, door het gebruiken van de juiste hoeveelheid extra anti-oxidanten per dag, hun goede gezondheid langer behouden dan de mensen die geen anti-oxidanten gebruiken. Door dit gebruik kunnen ze zo het normale tekort aan anti-oxidanten compenseren dat door het ouder worden ontstaat. Bij dagelijks gebruik van de juiste anti-oxidanten en de juiste hoeveelheden ligt het binnen de mogelijkheden, om de alle verouderingsziekten inclusief kanker, aderverkalking en dementie geheel te voorkomen, ofwel 20 tot 30 jaar uit te stellen. Het te bereiken resultaat is dus afhankelijk van het stadium, waarin je je bevindt als je start met het gebruik van anti-oxidanten.


 

WELKE STOFFEN ZIJN ANTI-OXIDANTEN?

Anti-oxidanten zijn voedingssupplementen, geen medicijnen. Een deel ervan, de vitamines en co-factor vitamines, komt ook in gewone voeding voor, alleen veel te weinig om alle vrije radicalen reacties voldoende tegen te gaan. De basis van de anti-oxidanten begint bij de vitamines C en E.

Vitamine C werkt in een grote hoeveelheid als anti-oxidant en beschermt alle vochtdelen in het lichaam. Vitamine E beschermt alle vetdelen in het lichaam zoals de hersenen, het ruggenmerg, de huid en alle celwanden. De B vitamines zijn weliswaar geen anti-oxidanten, maar ze zijn wel hard nodig. Zij moeten in de juiste verhouding staan tot de vitamine C en vitamine E. Zij zorgen er onder meer voor dat de anti-oxidant werking van C en E goed kan verlopen en dat deze anti-oxidanten, na in het lichaam hun werk gedaan hebben, weer opnieuw in elkaar gezet worden om steeds maar weer opnieuw hun beschermende werk te kunnen doen. 

De B vitamines die daarvoor in de juiste verhouding aanwezig moeten zijn, zijn de B vitamines 1, 2, 3, 5, 6 en 12. In dit verband kun je de B vitamines een beetje vergelijken met vrachtwagentjes. Zij halen de uitgewerkte anti-oxidanten terug van het slagveld naar gebieden in je lichaam, waar ze weer opnieuw in elkaar gezet worden. Vervolgens zorgen de B vitamines ervoor dat ze, weer ‘geheel gereviseerd’ op transport gaan naar het slagveld. Dit voorbeeld is gegeven om een idee te geven, hoe belangrijk het is een combinatie van anti-oxidanten en vitamines te gebruiken, in plaats van uitsluitend vitamine C, uitsluitend vitamine E, of alleen maar een vitamine B complex. 

Als je alleen maar een vitamine B complex gebruikt, houdt dit figuurlijk in dat er lege vrachtwagentjes door je lichaam rijden. Als je alleen maar vitamine C of E gebruikt, houdt dit in dat er geen vrachtwagentjes rijden, dus geen transport is om een uitgewerkte anti-oxidant C of E naar de ‘herstelwerkplaats’ te vervoeren. Op die manier kan een anti-oxidant C bijvoorbeeld maar eenmaal een vrije radicaal uitschakelen, terwijl met het recycle systeem zo’n zelfde anti-oxidant wel 10.000 keer zijn werk kan doen. 

De hoeveelheid die nodig is om meer bescherming te bieden tegen hart- en vaatziekten bestaat uit 2000 milligram vitamine C, met daarbij in de juiste verhouding toegevoegde vitamine E en alle eerder genoemde B vitamines. Een dergelijke dosering, waarbij toegevoegd calcium, vitamine D3, foliumzuur, bètacaroteen en de uiterst sterke anti-oxidant glutathion, werkt tussen de 4 en 6 uur en kan drie keer per dag bij de maaltijd worden ingenomen voor een onbeperkte periode.

2000 miligram vitamine C is de maximum hoeveelheid die door het lichaam in een keer kan worden opgenomen. Wat te veel is wordt door het lichaam afgevoerd. De grote hoeveelheid vitamine C wordt echter altijd grotendeels gebruikt, omdat het ook nodig is bij de recycling van vitamine E. Bij gezonde mensen kan al in zes weken tijd het vitamine E niveau hierdoor met 80% verhoogd worden.

Glutathion is een natuurlijke, zwavel bevattende kleine proteïne. Het is geen enkelvoudige aminozuur, maar een tri-aminozuur, een verbinding van drie aminozuren. Het lichaam maakt hiervan ter plekke een zeer belangrijk anti-oxidant enzym, glutathione peroxidase. Glutathion is een bijzonder sterke anti-oxidant. Een van haar eigenschappen is, dat zij bij stress alle schadelijke stoffen die hierdoor in de hersenen ontstaan, zonder meer opruimt.

Het is te simpel gedacht dat alle stoffen, waarvan bekend is dat ze een anti-oxidant zijn, zomaar zonder meer ingenomen kunnen worden. Sommige stoffen, waarvan we weten dat het anti-oxidanten zijn, werken niet als je ze inneemt. SOD is hier een voorbeeld van. Echter bij het gebruiken van een goede combinaties van anti-oxidanten zorgt het lichaam ook hier weer zelf voor de juiste aanmaak van SOD. 

Veel voedingssupplementen zijn zelfs niet aan te bevelen, omdat ze of overbodig of nutteloos of zelfs gevaarlijk zijn. Ze kunnen ernstige, vaak onherstelbare problemen veroorzaken, zoals de enkele aminozuren en alle zogenaamde neurotransmitters, waarvan bijvoorbeeld DMAE gevaarlijk kan zijn. Een ander voorbeeld van hoe het niet moet is als je jarenlang ijzer als voedingssupplement gebruikt. In de Verenigde Staten is dit heel populair geweest. Het heeft daar echter bij zeer veel vrouwen reuma tot gevolg gehad. 

Zo is bijvoorbeeld het dagelijks gebruik van mineraalsupplementen niet aan te bevelen. Ze blijken doorgaans overbodig te zijn en op den duur zelfs gevaarlijk. Mineralen stapelen zich namelijk op in het lichaam en ongemerkt kun je zo een giftig niveau bereiken en dan beginnen ze onherstelbare schade aan te richten. Het dagelijks gebruik, jaar in jaar uit, van mineralen kunnen artritis en diabetes tot gevolg hebben. Onze voeding is dermate gevarieerd en mineralen gebruikt je lichaam zo spaarzaam en effectief, dat normaal geen tekorten ontstaan. 

De enige uitzondering hierop is het mineraal calcium. In de moderne vetarme voeding ontstaan calciumtekorten. Voeding die zeer vetarm is, bevat nog amper calcium. Calcium moet aangevuld worden, omdat anders ontkalking van de botten plaatsvindt, die op latere leeftijd tot grote problemen kan leiden. Bovendien is voldoende calcium zeer belangrijk voor een goede werking van het hart. Natuurlijk kunnen er momenten zijn dat je denkt dat de mineralen-voorraad in je lichaam moet worden aangevuld, maar doe dat dan alleen als de dokter een werkelijk tekort constateert en gebruik dan nog de voorgeschreven mineralen zo kort mogelijk (liefst niet langer dan 1 of 2 weken). Je lichaam heeft ook voor mineralen een recyclesysteem en gaat bijzonder zuinig met mineralen om.

Daarom is het, in het geheel genomen, verstandig om anti-oxidanten te gebruiken, waarin alleen die stoffen opgenomen zijn die het lichaam echt nodig heeft en die ook van nature door het lichaam als anti-oxidant ingezet worden en  waarvan daarbij nog de hoeveelheden onderling in balans zijn en waarvan is aangetoond dat ze niet in het lichaam kunnen opstapelen en zonder medische begeleiding voor onbeperkte tijd gebruikt kunnen worden. 

Een buitenbeentje op het gebied van vitamines is vitamine A. Deze vitamine mag zeker niet elke dag zonder meer ingenomen worden. Bij dagelijks gebruik is vitamine A niet veilig, omdat vitamine A zich opstapelt in het lichaam en dit brengt op den duur nare consequenties met zich mee. Het is beter om bèta-caroteen in plaats van vitamine A te gebruiken. Je lichaam maakt uit bètacaroteen zelf exact die hoeveelheid vitamine A aan, die het lichaam nodig heeft. Daarom wordt bètacaroteen, ook wel provitamine A’ genoemd. Bètacaroteen stapelt zich niet op en bovendien biedt het extra bescherming aan de ogen en de huid. 


 

DE IDEALE COMBINATIE VAN ANTI-OXIDANTEN

Om op een verantwoorde wijze doeltreffend een optimale bescherming op te bouwen tegen vrije radicalen kan het best een voedingssupplement gebruikt worden, waarvan een dosering bestaat uit een combinatie van de volgende stoffen:

Vitamine C (± 2000 mg) Vitamine E (± 100 mg)
Vitamine B1 (± 80 mg) Vitamine B2 (± 4 mg)
Vitamine B3 (± 40 mg) Vitamine B5 (± 240 mg)
Vitamine B6 (± 8 mg) Vitamine B12 (± 300 mcg)
Vitamine D3 (± 1,6 mcg) Glutathion (± 100 mg)
Foliumzuur (± 100 mcg) Calcium (± 250 mg)
Bètacaroteen (± 15 mg)    

Daar de bovenstaande combinatie tussen de 4 en 6 uur echt actief is in het lichaam, is het van belang, indien je wil voorzien in de hoogst mogelijke bescherming tegen vrije radicalen, om drie maal per dag zo’n dosering te gebruiken, bij voorkeur tijdens de maaltijden.

Een ander wezenlijk belangrijke voorwaarde voor hun werkzaamheid is dat ze geen bindstoffen en geen of slechts een te verwaarlozen hoeveelheid vulstoffen bevatten. Dit kan uitsluitend bereikt worden door de vitamines als los (dus ongeperst) poeder in capsules te verpakken. In geperste tabletten zitten belangrijke hoeveelheden bind-, vul- en lijmstoffen, die nu eenmaal nodig zijn om een tablet te kunnen persen (los poeder valt namelijk weer uit elkaar bij het persen). Het weglaten van deze stoffen zorgt er voor, dat ze in geen geval een belemmering kunnen vormen voor de werking van de anti-oxidanten. 

Daarnaast mag de antioxidant glutathion niet met verschillende B vitaminen in dezelfde capsule zitten. Glutathion schakelt deze B vitaminen in de capsule voortijdig uit. De B vitaminen zijn onder meer verantwoordelijk voor de recycling van de antioxidant samenstelling. De recycling valt weg en de samenstelling heeft nauwelijks effect.

Ook is enorm belangrijk, dat de anti-oxidanten zelf ook zo goed mogelijk tegen oxidatie beschermd worden, dus tegen zuurstof. Dit wordt het beste bereikt door ze per dosering in een blisterverpakking te stoppen, het liefst in een blister, waaruit de zuurstof voor het sluiten door stikstof weggeblazen wordt. Dit verhoogt de houdbaarheid enorm en geeft je de verzekering dat je verse, optimaal verwerkende anti-oxidanten binnen krijgt.

Niet alleen deze combinatie van verschillende stoffen is van belang, maar ook de hoeveelheden waarin je ze gebruikt zijn zeer belangrijk. De hoeveelheid van de verschillende stoffen is namelijk bepalend voor het effect.

Het belang van deze hoeveelheden wordt duidelijk door het volgende, eenvoudige voorbeeld. Een auto heeft brandstof nodig om te kunnen rijden. Iedereen weet dat je met een volle tank brandstof verder komt dan met 1 liter. Op vergelijkbare basis zijn de hoeveelheden van de verschillende stoffen die gebruikt worden in een voedingssupplement bepalend voor het haalbare effect.

Bij het kiezen van een voedingssupplement is het dus de moeite waard om zorgvuldig de samenstelling, de hoeveelheden en de verpakking daarvan te bestuderen. De hoeveelheden van de in een voedingssupplement verwerkte stoffen zijn bepalend voor de prijs van een product. Dit verklaart ook de grote prijsverschillen, die je zult ontdekken bij het selecteren van het ideale product. Na het bestuderen van diverse voedingssupplementen zal je tot de conclusie komen dat de meeste dure voedingssupplementen niet alleen beter, maar ook in verhouding voordeliger zijn dan voedingssupplementen die relatief goedkoop zijn.


 

GEBRUIK VAN ANTI-OXIDANTEN

Een goede combinatie van anti-oxidanten kan onbeperkt gebruikt worden. Je kunt ze een leven lang zonder onderbreking gebruiken, ook naast de voorgeschreven medicijnen. 

Ben je normaal gezond en onder de veertig dan is het gebruik van 1 tot 2 doseringen per dag van de aangegeven combinatie van anti-oxidanten aan te bevelen. Ben je de veertig gepasseerd, dan zijn 3 doseringen per dag aan te bevelen, 1 dosering bij elke maaltijd.

Is er sprake van een gezondheidsprobleem, zoals bijvoorbeeld bij verouderingsziekten, dan is 3 maal daags een dosering van anti-oxidanten aan te bevelen, eventueel zelfs 4 maal daags. Indien je een operatie verwacht is het aan te bevelen om 2 maanden vóór de operatie 3 maal daags een dosering van anti-oxidanten te gebruiken. Door de beschermende en versterkende werking van de anti-oxidanten is je lichaam aanmerkelijk beter bestand tegen de ingreep. Na de ingreep zal bij het aanhouden van deze 3 doseringen per dag ook sprake zijn van een sneller herstel. Bespreek met je behandelend arts dat je ook tijdens de opname je anti-oxidanten wilt blijven gebruiken! 

Ieder mens is verschillend en daarom kan er nooit precies worden aangegeven hoe lang het duurt eer de effecten merkbaar worden. Gemiddeld kun je ervan uitgaan, dat bij het gebruik van 3 maal daags een dosering anti-oxidanten je in zes weken tijd duidelijk effect zult merken.

Vooral indien je te maken heb met een verouderingsziekte zal, na langdurige gebruik van extra anti-oxidanten (vanaf 3 maanden dagelijks gebruik), de waarde van het gebruik van anti-oxidanten steeds duidelijker worden. Ook de arts zal dit kunnen constateren.

Eén ding is heel belangrijk. De eerder genoemde effecten van anti-oxidanten bij verouderingsziekten kunnen niet optimaal worden bereikt met het gebruik van één of twee doseringen per dag. Een dosering werkt ongeveer 4 tot 6 uur. Als je maar twee doseringen zou nemen, dan is dat voor één dag onvoldoende en stel je weer al datgene aan beschadiging bloot, dat daarvoor zo goed beschermd was. Drie doseringen per dag is een ‘must’. En nogmaals, als je onder behandeling bent, doe het in overleg met je specialist. Stop in ieder geval nooit uit eigen beweging met het gebruik van de medicijnen, die door de arts zijn voorgeschreven.

VOEDING

Vers fruit en verse groenten bevatten niet alleen anti-oxidanten, maar leveren ook de beste proteïnes en vooral goede vezels om het oude geoxideerde vet dat je lichaam kwijt moet, af te voeren. Als vele porties fruit en groente te veel calorien leveren, is het toch beter op iets anders te minderen, dan op fruit en groente.

Simpel klaargemaakte verse vis en gevogelte (zonder vel), grof volkoren brood, pasta’s (hierbij wordt de saus niet meegerekend), bonen en andere complexe koolhydraten zijn prima. Waar rustiger mee moet worden omgesprongen is met rood vlees, vanwege de hoge oxidatie die het bloed dat in het vlees zit met zich meebrengt. Maar ook met kaas en vleeswaren. Deze bevatten veel vrije radicalen, doordat de vetten al geruime tijd hebben kunnen oxideren. Ze zijn verwerkt, daarbij aan zuurstof blootgesteld, vaak zelfs nog vermalen, zodat echt elk stukje vlees met de lucht in contact is geweest. Als ze daarnaast nog een tijdje bewaard worden, staat al die tijd de oxidatie niet stil.

Het is niet zo dat je lichaam helemaal geen vet nodig heeft. Het totaal benodigde vet bedraagt ongeveer een niet al te grote lepel per dag. Dit vet moet zo vers mogelijk zijn, dus het liefst nog niet geoxideerd door contact met zuurstof. Neem bijvoorbeeld geen vet zoals boter of olie, waarvan de verpakking al geruime tijd geopend is.

Een ander voorbeeld: Als je een vis vangt die behoorlijk vet is en je eet hem direct op, dan is dat heel goed. Bewaar je deze dode vis en eet je hem pas een of meerdere dagen later op, dan is dat minder goed. Je krijgt immers te maken met geoxideerd vet. Omdat het anti-oxidantsysteem in de dode vis niet meer werkt, kan de vis zijn eigen vet niet meer beschermen en omdat zuurstof ruimschoots de tijd krijgt om het vet aan te vallen oxideert het vet. Hoe langer de vis bloot staat aan zuurstof, des te groter is de oxidatie van het vet.

Zo wordt duidelijk, dat bij goede voeding het woord ‘vers’ zeker op het gebied van vet van groot belang is.


 

LEEFTIJD EN SPORT

Sportbeoefening betekent over het algemeen gezond bezig zijn. Toch moet hierbij even stilgestaan worden, in ieder geval als je de veertig of vijftig bent gepasseerd en één of meerdere dagen per week stevig aan sport doet. Onder stevig aan sport doen wordt hier verstaan alle bewegingen, waarbij veel zuurstof wordt gebruikt.

Bij het passeren van deze leeftijdsgrens kan de 3 tot 10% zuur-stof die in de cellen uit de mitochondriën (de energiekacheltjes) ontsnapt, door het lichaam nauwelijks meer onder controle worden gehouden. In deze leeftijdsgroep zijn daarvoor te weinig anti-oxidanten beschikbaar. Hoe vaak komt het niet voor dat een marathonloper van om en nabij de vijftig, een hart- of herseninfarct krijgt. In dit geval gaan goede conditie en goede gezondheid beslist niet samen. 

Het bloedvatenstelsel is dan ook niet te vergelijken met een tuin-slang. Je mag niet van het standpunt uitgaan dat, als je tijdens het sporten het bloed goed door de aderen laat stromen, de aderen wel weer even schoongespoeld worden. Jammer genoeg is het tegendeel waar. Intensief sporten betekent veel zuurstof. Veel zuurstof betekent veel oxidatie. Veel oxidatie in het vatenstelsel betekent meer verkalking in de aderen. 

De oplossing is om het, of rustiger aan te doen, of gebruik te maken van een goede anti-oxidant bescherming. Bij een goede anti-oxidant bescherming komt een stevige partij tennis, of andere sportprestatie waarbij om veel zuurstof gevraagd wordt, weer dichter bij een goede manier om een goede conditie en een goede gezondheid samen te laten gaan. Een lichaam dat boven de 35/40 jaar een hoog zuurstofgebruik te verwerken krijgt zonder extra anti-oxidant bescherming is te vergelijken met een fakkel, die aan twee kanten enorm snel opbrandt.

AFREMMEN VAN HET VEROUDERINGSPROCES

Anti-oxidanten hebben een zeer sterk remmend effect op het verouderingsproces. Dit is onder andere gebleken bij het testen van mensen, die op dat moment in de groep van de 45- en 55- jarige vielen. Hun biologische leeftijd was respectievelijk 10 en 15 jaar jonger dan de werkelijke. Dat gold ook voor hun uiterlijk. Zij hadden gedurende meer dan tien jaar, drie maal daags de genoemde anti-oxidant combinatie gebruikt en doen dat nog steeds. Alhoewel dit geen wetenschappelijk dubbelblind onderzoek betreft, geeft dit wel aan wat de mogelijkheden zijn.

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in het afremmen van hun verouderingsproces, is de omschreven combinatie van anti-oxidanten de gemakkelijkste en meest effectieve manier om dit doel te bereiken. Het komt eigenlijk hier op neer dat, als je begint en drie doseringen per dag gebruikt, je de eerste tien jaar biologisch nagenoeg niet hoeft te verouderen.

 

 


 

Het doel van deze uitgave is, informatie te verschaffen over de mogelijkheden die er zijn om langer een goede gezondheid te behouden dan over het algemeen normaal gevonden wordt.

Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, foto-kopie, microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming.

© Copyright M. Vos, 2018.           referenties